Néhány hasznos tipp a kerékpár beállításhoz

kerékpár beállítás

Miután megtörtént a bicikli megfelelő vázméret szerinti kiválasztása, kezdődhet a kerékpár beállítás! Bizony, az ugyanis, hogy a vázméret stimmel, még közel sem egyenlő azzal, hogy a bicikli ránk van szabva.

Számos része van a kerékpárnak amikkel mi magunk is könnyedén játszhatunk annak érdekében, hogy megtaláljuk a számunkra legelőnyösebb pozíciót az ülésben.

Az interneten rengeteg különféle adat és táblázat található a helyesnek vélt beállítási módokkal kapcsolatban, azonban egy átlagos felhasználónak ezek nem sokat mondanak.

 

Sajnos éppen az nem szokott egyértelmű lenni, hogy miért jó ez meg az a bizonyos kőbe vésett kerékpár beállítási mód, ha nekünk úgy tűnik, hogy az mégis kényelmetlen. Vegyük sorra, hogy miként történik a bringa finomhangolása, amivel a legjobb élményt érhetjük el tekerés közben!

Kerékpár beállítás használat szerint

Elsősorban azt kell meghatároznunk, hogy mire szeretnénk használni a kerékpárt (azon kívül, hogy biciklizésre). A hajtáshatékonyságot a biciklin felvett testhelyzetünk határozza meg.

Tulajdonképpen két tényező között kell lavíroznunk, amíg megtaláljuk, hogy merre kell billennie a mérleg nyelvének. A kényelem és a teljesítmény nem járnak egy cipőben, hogyha a bringázás kerül szóba, ezért némi kompromisszumot kell kötnünk, ha szeretnénk rálelni az arany középútra.

A bicikli kormány magasság állítás – kényelem a sebesség ellen

bicikli beállítás

Minél alacsonyabb a trekking kormány beállítás, annál jobban előre kell dőlnünk. Gondoljunk csak az országúti versenybiciklikre, hiszen ez az ideális testhelyzet a gyorsítás és a nagyobb sebesség elérése érdekében. Ebben természetesen közrejátszik a váz geometriája is, hiszen ebből kifolyólag egészen magasan foglalunk helyet a versenybiciklin és szinte teljesen előre kell nyújtózkodnunk.

A MTB vagy trekking kerékpár kormány beállítás során, súlypontunk az országútinál megfigyelthez képest jóval hátrébb kerül és a testünk természetesebb helyzetben helyezkedik el a biciklin. Egy pont a kényelem javára, miközben ez az aerodinamika rovására megy. De, hogy további előnyöket mondjunk, a magasabb kormánybeállítás terepen, emelkedőkön, lejtőkön kényelmesebb célravezetőbb tud lenni.

Az AHEAD (vagy Threadless – menet nélküli) fejcsapággyal rendelkező modern bringák esetében a kerékpár kormány magasság állítás villanyak hézagolók segítségével történik. A villát a villanyaknál fogva a kormányszár rögzíti a fejcsőben. Hogyha több hézagolóval is túl alacsonynak találjuk a kormányt, akkor van lehetőség villanyak magasító (AHEAD-es kormányszár emelő) felszerelésére, amivel elérhető a megfelelő kerékpár kormány beállítás.

A hagyományos menetes (Threaded) rendszer esetében a villát a nyakán lévő menet révén a kormánycsapágy rögzíti. Ezt követően a villanyakba tetszőleges magasság szerint csúsztatható be a kormánypipa, így beállíthatjuk a kormány magasságát hézagolók nélkül.

A helyes kormányfogás szintén lényeges, főleg ha nagyobb táv megtételére készülünk. A trekking kerékpárok kormány fogása akkor számít ideálisnak, hogyha a kézfej egyvonalban van az alkarral. Ez lényeges az irányíthatóság miatt, illetve így éri a legkevesebb terhelés a csuklót. Hogyha a csuklónk hajlított helyzetben van menet közben, az egy idő után kényelmetlenné válik és hosszútávon érezhető lesz a negatív hatása a csuklóízületekre nézve.

kerékpár kormány fogás

A bicikli beállítás során a kormány szélessége is mérvadó a kényelem, illetve a teljesítményt illetően. A trekking kormány beállítás pl. optimálisnak mondható, hogyha a kormány két vége egyvonalban van a vállunkkal. A szélesebb, sportosabb kormányok az extrémebb körülmények között számítanak előnyösnek, a jobb egyensúlyozás miatt.

Az országúti kormányok a jobb aerodinamika végett keskenyebbek. Ha fárasztónak találjuk mindig ugyanazt a pozíciót, akkor felszerelhetünk kormány szarvakat is, így menet közben változtathatjuk a testhelyzetünket. Ezt viszont szintén bele kell számolni az ideális szélességi tartományba, még a felszerelés előtt.

Hogyha túl szélesnek találjuk a kormányt, akkor fűrészeléssel rövidíthetjük. De ez csak az alumíniumból készült modellek esetében lehetséges. A karbon kormányokkal ne próbálkozzon senki ilyesmivel!

Gyakran gondot okoz kerékpár nyereg beállítása

A megfelelő kerékpár ülés beállítás kihat izületeink terhelésre és nagyban befolyásolja a hajtáshatékonyságot is. Általános esetben, a nyeregnek vízszintes helyzetben kell lennie. Gondoljunk csak arra, hogy étkezés közben milyen lenne egy előredöntött szék ülőkéjén helyet foglalni, vagy munka közben az irodában egy hátra döntött széken ülni órák hosszat. Akkor miért számít opciónak a nyereg dönthetősége? Mert így állítható be az adott vázhoz. Ettől függetlenül a vízszintes pozíció az ideális.

kerékpár ülés beállítás

Az extrém bicikli sportoknál, a versenyzők enyhén hátradöntött ülést használnak, mert így kevésbé akadályozza őket a nehéz terepen és az ugratások közben. Ehhez hozzátartozik az is, hogy sokkal kevesebbet ülnek rá konkrétan a nyeregre, mint az, aki egy több km-es túrán vesz részt. Hogyha lejtős túrára készülünk, akkor megpróbálkozhatunk az enyhén hátradöntött nyeregpozícióval.

A kerékpár ülés beállítás során az előre és hátra csúsztatásra, illetve a nyeregmagasságra is figyelnünk kell! A hajtókart vízszintes helyzetbe állítva, az elől lévő pedálra helyezzük a lábunkat. Hogyha a térdkalácsunk eleje egyvonalban van a pedáltengellyel, amire ráhelyeztük a lábunkat, akkor megfelelőn van beállítva a nyereg. Hogyha nincs egyvonalban akkor a helyzetnek megfelelően csúsztassuk a nyerget előre vagy hátra 1-2 centit. Néhány cm is elég ahhoz, hogy túllógjon a térd a tengelyhez képest vagy hátrébb helyezkedjen el attól. Emiatt szintén felesleges terhelésnek tesszük ki az izmainkat.

Kerékpár beállítás – nyereg magasság

Ezt szintén nem nagy ördöngösség elvégezni. Ha tekerés közben a medencénk ide-oda billeg az ülésen, akkor biztosan lejjebb kell engednünk az ülést. Ha a térdünket nem tudjuk kiegyenesíteni, akkor emelnünk kell a nyeregmagasságon. Mindkét eset pluszt energiát igényel, nem beszélve arról, hogy hosszútávon komolyabb szövődmények kialakulásához is vezethet a térdízület erőltetése miatt.

A kerékpár nyereg beállítása akkor megfelelő, hogyha tekerés közben az egyik lábunk majdnem, de nem teljesen nyújtva van. Az szintén egyénfüggő, hogy ki szeret inkább lábújhegyen, míg más telitalpon tekerni. A nagy könyv szerint az a legjobb, hogyha a sarok 0,5 cm-vel magasabban van a pedált érintő talphoz képest.

kerékpár helyes beállítása

A kerékpár beállításhoz még idesorolhatnánk a fékkarok méretét és azoknak a markolathoz viszonyított távolságát. Ha túl közel van és ütközik a fékkar a markolattal, akkor nem fejthető ki megfelelő fékerő. Ha túl távol van, akkor nehéz elérni, ami késleltetett fékezést eredményez. Mindkét szituáció felettébb balesetveszélyes.

A váltókarokkal hasonló a helyzet. Minél minimálisabban kell mozgatnunk az ujjunkat a váltáshoz, annál jobb. Hogyha ide-oda kell „nyúljunk“, hogy végre átváltson a rendszer, akkor további kerékpár beállítás szükséges a váltókarok, a bowden feszesség vagy a váltók szintjén.

Amiről még nem esett szó, az a hajtókarok hossza. Sokáig lehetne fejtegetni, hogy mekkora az ideális hajtókar méret, viszont ez is teljesen egyénfüggő, mivel nem rendelkezünk egyforma testalkattal. Az viszont egyértelmű, hogy egy 165 cm magas kerékpárosnak eltérő méretekkel rendelkező hajtókart szükséges választania, mint annak, aki közel 2 m magas. Ez az adat szintén a combizmok terhelését illetően számít lényegesnek.

Aki megfogadja a fentiek alapján felsorolt tanácsokat, az nagy eséllyel sikeresen elvégezheti a személyre szabott kerékpár beállítást.